Wednesday 30 December 2015

"604 MUKA SURAT..."

"Sebelum saya akhiri kelas pengajian tajwid kita ini, saya nak pesan satu perkara dan harap semua dapat share laju-laju di FB, Whatsapp, Instagram (Media Sosial) atau sampaikan saje benda ini  kepada siapa-siapa sahaja."

"Al-quran ada 30 juzuk dan muka surat terakhirnya ialah 604 m/s."

"Sampaikan ilmu ini kerana apabila orang yang kita sampaikan itu mendapat hidayah dan dia teringatkan kata-kata kita ini. Maka, bermula dari saat itu pahala dia menuntut Ilmu al-quran akan mengalir juga kepada kita."

"Sampaikan mengikut bahasa orang yang kita hendak sampaikan"

Contohnya kalau kawan lama,

"Bro, engko nak taw tak? Quran ada 604 m/s."

"Lepas tu, sembang macam biasa la."


"Baik, ustaz. Saya akan praktikkan."
.
.

"Ahmad, aku nak bagitahu kau ni. Quran ada 604 muka surat."

"Apa? Ulang sekali lagi,"

"Al-quran ada 604 muka surat."

"Kau ni, dah buang tabiat ke apa ni? Tiba-tiba je ni."

"Saje je. Aku ada masuk kelas talaqi alquran bersanad Al-Mukhlisin dan ustaz tu minta aku sampaikan. So, aku sampaikan je. Hehehe"

"Jom la, kita pergi makan."

"Jom."

.
.

"Ali, semalam aku ada google pasal kau cakap semalam. Quran ada 604 muka surat. Memang betul la. Aku rasa macam dah sampai masa la, aku kena belajar quran. Dah lama aku lalai kat tuhan. Boleh kau bawak aku pergi  jumpa ustaz yang ajar kau tak?"

"Boleh sangat-sangat, bro. Esok kita pergi."

Di dalam lubuk hatiku,
"Alhamdulillah.. Terima kasih Allah.. Kau telah terima doaku selama ini, supaya sahabatku dapat belajar quran. Terima kasih ustaz. Memang betul cakap ustaz. Sampaikanlah ilmu yang kita belajar walaupun sedikit."

................

Moral of story :

Dakwah yang nampak kecil tapi kesannya SUPERB.

Share laju-laju supaya anda dan saya mendapat pahala yang paling mudah.

#UstazAlMukhlisin

No comments:

Post a Comment