Friday, 30 October 2015

KELEBIHAN-KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, "Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat. Orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum, tapi manis rasanya. Oorang munafiq yang membaca Al-Quran ibarat sekuntum bunga, berbau harum, tetapi pahit rasanya; dan orang munafiq yang tidak membaca Al-Quran, dia tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali." (HR Bukhari)

“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah, maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif, lam, mim) sebagai satu huruf tetapi alif adalah satu huruf, lam adalah satu huruf dan mim adalah satu huruf.” (HR Tirmizi)

Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, "Bacalah Al Qur'an kerana pada hari kiamat nanti Al Qur'an akan memberikan syafaát kepada para pembacanya." (HR Muslim)

Sunday, 18 October 2015

TEKA TEKI SELEPAS BREAKFAST 

Ustaz : Man, ustaz nak tanya awak ni, kalau dapat jawab saya belanja makan tengah hari plak.

Man : Boleh-boleh, ustaz. Saya suka tang ni. Hehehe

Ustaz : Perkataan Bismillahirrahmaanirrahim ada 114 kali dalam Quran. 113 di permulaan surah. Sebabnya surah At-Taubah tidak dibaca dengan Bismillahirrahmaanirrahiim.
Satu lagi dekat mana?

Man : Alah ustaz, payah sangat soalan dia. 

Ustaz : Cancel belanja. Hehehe
Soalan senang pun, tak dapat jawab. Dekat surah An-Naml  ayat 30. 

Man : Kena prepare banyak lagi ni, nanti kalau dapat jawab soalan ustaz, boleh makan free kan? Hehe

Ustaz : Hehe, insyaALLAH.

#UstazAlMukhlisin


http://almukhlisin.my

Saturday, 17 October 2015

KAJI AL-FATIHAH

Pagi ni, nk share sikit sebelum masuk kerja.
Pernah tak, sahabat-sahabat mengkaji surah Al-Fatihah?

Kenapa saya bertanya macam tu?

Kerana 

Surah Al-Fatihah ialah surah yang kita baca 17 kali sehari semalam. So, tak kanlah tak terdetik rasa nak mengkajinya.


Huruf hijaiyyah (huruf bahasa arab), huruf hijaiiyah ada 28 huruf alif sampai ya. Kalau kita kira semua hijaiiyah, kita akan dapati ada tujuh huruf yang tak ada di dalam surah Al-Fatihah.

Huruf apa ye, sahabat-sahabat?

Jom kira.

#UstazAlMukhlisin

http://almukhlisin.my/



Friday, 16 October 2015

SAMBUNGAN SURAH KAHFI

Alhamdulillah, terima kasih kepada sahabat-sahabat yang berminat nak mengetahui fitnah yang kedua dalam surah kahfi.




Fitnah Harta: Kisah pemilik dua kebun yang kaya. Allah SWT telah memberikan kepadanya segala apa yang dikehendakinya. Tetapi dia kufur dan ingkar terhadap hari kebangkitan. Lalu Allah SWT membinasakan dua bidang kebun itu.

Kemudian disebutkan ayat perlindungan iaitu:
وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرًا (45) الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا (46)
Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin; dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan. (al-Kahfi: 45-46)

Dengan demikian, perlindungan daripada fitnah harta ialah dengan menyedari tentang hakikat dunia dan mengingati akhirat.

Adakah perkongsian di atas memberi manfaat kepada sahabat-sahabat?

#UstazAlMukhlisin


http://almukhlisin.my

Thursday, 15 October 2015

SURAH KAHFI

Di dalam al-quran, terdapat 5 surah yang dimulakan Alhamdulillah. 

Surah kahfi adalah salah satu surah yang dimulakan dengan Alhamdulillah.

Di dalamnya, terdapat 4 kisah dan 4 fitnah.

1) Fitnah pada agama: Kisah Ashabul Kahfi (Penghuni Gua)

2) Fitnah harta: Kisah pemilik dua kebun

3) Fitnah ilmu: Kisah Nabi Musa dan Nabi Khidhir

4) Fitnah kuasa: Kisah Zul Qarnain

Setiap daripada fitnah ini, ada disebutkan juga ayat pelindungnya.

Fitnah pertama ialah ;

Fitnah pada agama: Kisah pemuda yang berlindung di dalam gua daripada pemerintah yang zalim. Lalu berlaku perkara yang menakjubkan. Mereka tinggal di dalam gua selama lebih 300 tahun.

Kemudian disebutkan ayat perlindungan iaitu:

اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran. (al-Kahfi: 28)

Dengan demikian, perlindungan daripada fitnah pada agama adalah dengan berdamping dengan orang-orang soleh dan menghindari perhiasan hidup di dunia yang memperdayakan.

Ada ke, yang nak saya share fitnah dan ayat pelindung yang seterusnya?
Boleh komen kat bawah ni.

#UstazAlMukhlisin


http://almukhlisin.my

Tuesday, 13 October 2015

Selamat tinggal 1437

Selamat menempuhi 1436 kepada sahabat-sahabat semua.

Apa azam dan cita-cita sahabat semua?

Boleh share kat sini tak, supaya saya dan sahabat-sahabat lain boleh tolong doakan juga.

Kita hanya merancang dan berniat, yang mengaturkan dan memberikan adalah YANG MAHA MERANCANG.

#UstazAlMukhlisin


http://almukhlisin.my

Sunday, 11 October 2015

SOALAN LAMA YANG TERJAWAB

"Ya Allah rezekikanlah kepada kami untuk membaca Al-Quran di waktu pagi dan di waktu malam"

Sahabat-sahabat mesti pernah dengar doa ni kan. Bahkan, ada yang selalu membaca doa ini.

Bertahun-tahun lamanya saya perhatikan doa ini.

Kenapa, dia memohon doa supaya Allah memberi rezeki dapat membaca al-quran diwaktu pagi dan malam?

Setelah bertahun-tahun berfikir, akhirnya Allah memberi kefahaman kepada saya.

Rupa-rupanya, boleh membaca al-quran itu sebenarnya Rezeki.

Jadi, sebab itulah bukan semua orang dapat membaca al-quran diwaktu pagi dan malam, walaupun dia boleh membaca al-quran.

Jadi,

Sapa-sapa yang dia boleh baca al-quran diwaktu pagi dan malam bersyukulah. 

Kerana, 

kamu adalah termasuk dalam golongan orang yang diberi rezeki atau nikmat olehNYA.

ALHAMDULILLAH.

#UstazAlMukhlisin


http://almukhlisin.my







Thursday, 8 October 2015

TADABBUR @ KAJI SURAH KAHFI

Jangan lupa hari ini baca Al-quran.

Kalau tak sempat baca, mari kita kaji @ tadabbur surah Kahfi.

Dalam surah kahfi ada disebut, apabila nak buat sesuatu perkara, jangan kita cakap, aku akan buat perkara itu esok, tetapi cakaplah 

INSYAALLAH, aku akan buat perkara itu.

Jom, kaji @ tadabbur lagi al-quran.

#UstazAlMukhlisin

http://almukhlisin.my




Saturday, 3 October 2015