Saturday 12 December 2015

"Kenapa Mak Cik Yah menangis?"
Mak Cik Yah mengesat air matanya sambil menutup al-quran.

"Tak ada apa-apa ust."

Mak Cik Yah macam ada masalah je. Kongsi lah ngan saya, InsyaALLAH, kalau saya boleh bantu, saya akan bantu.

"Ok la, ustaz. Dua tiga hari ni, saya selalu ada masalah. Kehidupan saya semakin susah. Duit semakin hari semakin bocor. Saya duk fikir, saya semakin jauh dengan Allah. Jadi, saya teringat ustaz pernah cakap dekat saya haritu kan. Kalau nak banyak kebahagiaan kena banyak baca quran. Apa ustaz cakap, haritu.

"KADAR KEBAHAGIAAN SESEORANG BERGANTUNG KEPADA KADAR BACAAN AL-QURAN SESEORANG ITU"

"Betul tu. Mak Cik Yah."

"Saya nak bagitahu dekat ustaz, sudah setahun saya tak khatam (habis baca 30 juzuk) dan kadang-kadang sebulan sekali baru sentuh al-quran itupun baca 3 Qul."

"Boleh tak ustaz, bagi tips dekat saya macam mana nak baca khatam al-quran 3 bulan sekali pun tak pe dah."

"Boleh sangat-sangat. Nak tips mudah ke payah?"

"Tips mudah dan berkesan ustaz."

"Ok. Mulakan dengan membelek sehelai-sehelai al-quran tiap-tiap pagi sambil doa supaya ALLAH membuka Rezeki boleh khatam al-quran selama 3 bulan sekali."

"Kalau Mak Cik Yah nak khatam sebulan sekali, sebut sebulan sekali."

Buat macam ini, selama seminggu. InsyaALLAH Mak Cik Yah akan nampak hasilnya.

"Hasil mula-mula, Mak Cik Yah akan boleh khatam 3 bulan sekali dan hasil yang paling utama kadar Kebahagiaan Hidup Mak Cik Yah akan bertambah."

Aamiin

"Terima kasih ustaz."

"Sama-sama."

=========================

Moral of story : Kalau nak banyak kadar kebahagiaan hidup kena banyak baca al-quran.

Tips kalau nak mula khatam al-quran.
Mulakan dengan membelek sehelai-sehelai al-quran sambil doa khusus bila aku nk khatam quran.

#UstazAlMukhlisin

No comments:

Post a Comment