Friday 14 August 2015

SEMBANG NASI KERABU



Berpagi-pagi lagi, Ustaz Mad dan Ali pergi makan nasi kerabu golok. Selesai mereka makan, Ali pun bertanya Ustaz Mad.

Ali :Ustaz, sambung la pasal semalam.

Ustaz Mad :Ingatkan awak tak nak tanya dah, sebab dah kena nasi kerabu ni. Hehe

Ali :(Hehe)

Ustaz Mad :Macam ni, Ali

Hukum mempelajari ilmu Tajwid adalah FARDHU KIFAYAH. Ini artinya, mempelajari ilmu Tajwid secara mendalam tidak diharuskan bagi setiap orang, tetapi cukup diwakili oleh beberapa orang saja. Namun, jika dalam suatu kaum tidak ada seorangpun yang mempelajari ilmu Tajwid, berdosalah kaum itu.


Adapun hukum membaca al-Quran dengan Tajwid adalah FARDU 'AIN atau merupakan kewajiban peribadi.Apabila seseorang membaca al-Quran dengan tidak membaca dengan bertajwid, hukumnya berdosa.

Dalam kitab Hidaayatul Mustafid fii Ahkaamit Tajwid dijelaskan:
"Tidak ada perbezaan pendapat bahwasanya (mempelajari) ilmu Tajwid hukumnya fardhu kifayah, sementara mengamalkannya (tatkala membaca al-Quran) hukumnya fardhu 'ain bagi setiap Muslim dan Muslimah yang telah mukallaf".

Syeikh Ibnul Jazari dalam syairnya mengatakan:
"Membaca al-Quran dengan Tajwid , hukumnya wajib. Siapa saja yang membaca al-Quran tanpa memakai Tajwid, hukumnya dosa. Karena sesungguhnya Allah menurunkan al-Quran berikut Tajwidnya. Demikianlah yang sampai kepada kita dari-Nya"
Faham ke tak Ali?

Ali : Faham, Ust.

Ustaz Mad :Malam ni ada Forum Qiraat. Awak nk ikut tak? Dekat sana akan diceritakan lagi pasal Ilmu Qiraat dan sanad.Jom la.

Ali :Jom, Ust. Petang nanti saya ke rumah ust. Ilal liqa' .

Ustaz Mad : Ma'al salaamah.

#UstazAlMukhlisun






1 comment: